South Leyte Filipijnen

Na vier dagen in de te gekke wereldstad Hong Kong zijn we aangekomen in Cebu. We verblijven hier in het prachtige Bayfront hotel. Dit hotel is in vergelijking tot ons hotel in Hong Kong luxueus. Zeer grote nette kamers met in de badkamer een regendouche. De middag hebben we gebruikt om de tegenover liggende SM City Mall te bezoeken want het regende als een gek. Typeren voor de Filipijnen is dat in november de kerstsfeer al centraal staat en het was hier niet anders met vele kraampjes vol met uitbundige kerstversiering. Na een heerlijk bakkie koffie in Bo’s coffee zagen we dat kinderen en volwassen geboeid zaten te luisteren naar een kerstoptreden van de Salvation Army. We hebben hier ’s avonds heerlijk gegeten in The Old Spaghetti House met kerstmuziek op de achtergrond. De volgende dag vertrokken we naar onze volgende bestemming op South Leyte voor een prachtige duikvakantie.

Op weg naar South Leyte

In ons hotel in Cebu lagen de tickets al klaar voor onze overtocht naar South Leyte met de Weesam Express. Ons duikresort op South leyte, Southern Leyte Divers, had dit voor ons geregeld. Na een ruim drie uur durende reis met de boot zijn we aangekomen in Hilongos. Hilongos is één van de havenplaatsen op South Leyte waar de ferry’s vanuit Cebu aankomen.
De chauffeur stond ons al op te wachten en heeft ons in een volgens hem twee uur durende rit naar ons hotel gebracht. De rit duurde uiteindelijk maar 1 uur en 15 minuten want de rijstijl van onze chauffeur zou je doortastend kunnen noemen.

Southern Leyte Divers op de kaart

Southern Leyte Divers is een prachtig resort en… we zijn momenteel de enige gasten bij Günter en Alona. Na een aantal regenachtige dagen is het nu prachtig weer dat volgens de voorspellingen ook zal aanhouden. En hier geen dagelijkse rijst maar patat en gebakken aardappeltjes. Spaghetti en bratwurst staan ook op het menu. We slapen in een mooi Superior Duplex Bungalow met veranda en uitzicht over zee.

De eerste duikdagen waren fantastisch met z’n tweeën op een grote bangka boot met 4 man personeel! In de ochtend is het laag water en worden we met een kleine bootje van het strand gehaald die ons naar de boot brengt. We zijn op een aantal mooie duikplekken geweest waaronder Napantao en bij Limasawa. We werden erg blij van het prachtige gezonde koraal met zijn wondermooie kleuren. Bij Limasawa zagen we een groet diversiteit aan vis en prachtige muren en koraaltuinen. Ook een schildpad kwam nog even langs om ons te begroeten.

Tijdens de terugreis hebben we wat langer met de divemaster kunnen praten. Deze hebben het hier niet makkelijk. Ze worden zeer matig betaald en hebben zo buiten het seizoen ook niet altijd werk. Het seizoen loopt hier van half november tot april.

De laatste duik tijdens deze drie dagen was een nachtduik bij de pier van Padre Burgos. Deze verrassende duik leverde veel critters op zoals zeepaardjes, frogfish, stargazers, cuttlefish en nog veel meer moois. Aangezien deze pier vlak bij de haven van Padre Burgos ligt moet je niet bang zijn voor wat viezigheid. Vooral als je uit het water komt ruik je sterk naar visafval, maar de duik is zeer de moeite waard.

Een rustdag in South Leyte

Op onze rustdag zijn we naar het havenplaatsje Maasin gegaan. De reis via de lokale bus, die niet echt ruimte had voor lange mensen, was weer een gebeurtenis op zich. Dat iedereen tussendoor in en uitstapt is bekend. Echter nu moesten we halverwege onze trip ook nog wat balen met onbekende inhoud ergens afleveren. Deze balen lagen voor in de bus onder een stuk zeil. Bij het weghalen van dit zeil kwam er een stank en een hoeveelheid vliegen vrij waar iedereen in de bus van schrok. Zij zijn toch wel wat gewend zou je zeggen. Uiteindelijk kwamen we op de plaats van bestemming bij de lokale mall. Dit bleek een hele grote supermarkt te zij, uiteraard in kerstsfeer, waar je echt alles kon kopen . Na wat gedronken te hebben  zijn we op zoek gegaan naar een ATM die we uiteindelijk hebben gevonden waardoor we weer een stapeltje Peso’s op zak hadden.

Maasin is nou niet bepaald indrukwekkend te noemen dus liepen we terug naar het busstation voor de reis terug naar ons resort. De terugweg werd onderbroken door het laden van wederom vele balen met goederen. Nu gelukkig alleen op de bus en niet in de bus. Halverwege de middag waren we weer terug en hebben we de rust genomen die we nodig hadden.

Het weer is onveranderd mooi, warm met prachtige zonsondergangen. Inmiddels hebben we gezelschap gekregen van een Zwitsers paar. Hij is hobby fotograaf en heeft ons geweldige foto’s laten zien Zij is Filipijnse en woont al jaren in Zwitserland maar heeft hier nog familie die ze gaan bezoeken.

Pilot Whales gespot

De volgende drie duikdagen begon met een muck dive die tijdens de vaart erheen een grote verrassing opleverde. We waren nog maar net vertrokken toen één van de bemanningsleden iets opmerkte. Eerst dachten we dat het dolfijnen waren, ook leuk maar het bleek een hele grote groep pilot whales (grienden) te zijn die richting de baai van Sogod zwommen. Wat een ervaring om zoveel van deze dieren rond de boot te zien zwemmen.

Nog wat overdonderd door wat we gezien hadden hebben we vervolgens de muck dive gemaakt. Tijdens deze duik hebben we ook nog onder de pier gezwommen en hebben we weer een zwarte frogfish gezien. Dit is al wat jaren geleden. De duik vond echter plaats onder matige omstandigheden. Ook hebben we weer vele schildpadden gespot. Opvallend was dat twee schildpadden om elkaar heen bleven zwemmen, net of ze een dans aan het opvoeren waren. Op een gegeven moment waren ze alle aandacht zat en gingen ze er als een speer van door.

Tweede rustdag bij South Leyte Divers

Op onze tweede rustdag was het tijd voor John om zich eens stevig te laten masseren en dat was nodig om de spieren weer goed los te krijgen. In de middag werden we overvallen tot een tropische regenbui. Na veel onweer en regen hebben we toch nog een korte wandeling kunnen maken om de benen te strekken. Vanavond zal het niet laat worden en gaan we ons weer voorbereiden op een laatste duikdag hier in het Filipijnse South leyte.

Met een laatste duik hebben we afscheid genomen van South Leyte. Dag begon met prachtige zonneschijn en weinig wind. Onder water was er echter wel flink wat stroming wat veroorzaakt werd  door de supermaan, een volle maan die groter en helderder is dan gewoonlijk. Nadat we het Engelse stel aan land hadden afgezet voor hun familiebezoek hebben we nog een laatste duik gemaakt op Napantao. De onderwaterwereld hier is schitterend met prachtig en gezond koraal. Als toetje werden we tijdens de terugreis nog verrast door een groet groep dolfijnen.

Terug naar Nederland

De volgende dag werd we naar de haven in Maasin gebracht voor onze terugreis naar Cebu met de Weesam Express. Na deze overtocht zijn we met de taxi naar ons overnachtingshotel Eloisa Royal Suites gebracht in de wijk Lapu-Lapu City waar ook de luchthaven van Cebu zich bevindt. ’s Morgen zeer vroeg werden we inclusief een ontbijtpakket naar de luchthaven gebracht en via Manilla zijn we weer naar Schiphol gevlogen en kwam er een einde aan een prachtige vakantie.